Actualitate

Un an de la tragedia din Jilț care putea fi evitată. Ce s-a schimbat?

Azi se face fix un an de la tragedia care a șocat mineritul. Trei mineri au murit în tancheta care s-a răsturnat și alți zece au ajuns la spital. Ce s-a schimbat din 17 ianuarie 2023 până acum? Nimic! Din contră. Lucrurile sunt mai grave în cariere. Drumurile sunt tot impracticabile, aceleași tanchete dubioase transportă minerii ca sardinele către locurile de muncă și același pericol planează asupra celor care scot cărbune să aibă o pâine pe masă.

S-au lăudat după această nenorocire șefii din Complexul Energetic Oltenia că vor duce în cariere piatră câtă nu s-a mai văzut. Or fi dus-o, dar nu se vede. O fi soare, dar nu-l văd minerii. În drumurile din cariere, în toate nu doar la Jilț Sud, unde a avut loc această tragedie, minerii încă „înoată” prin noroaiele care le ajung la brâu.

Cu ce sunt duși la muncă și azi? Ați ghicit! Cu aceleași tanchete. Câți intră într-un astfel de camion? Ați ghicit, iar. Câți încap. Nu 6 sau 8, nu. Se umple tancheta tot ca atunci. Pericolul e acolo și pândește bieții mineri care n-au altă variantă decât să ia nămolul în picioare kilometri întregi.

Unde e piatra, unde sunt camioanele decente de transport persoane, unde sunt utilajele, unde e tot ce s-a împachetat frumos în minciuni după această nenorocire? În neant, căci nu s-a schimbat nimic și nu o spunem noi. O confirmă și oamenii.

“Eram la serviciu atunci, la un kilometru distanță. Eram în haldă, tot într-o mașină mixtă și noi. Eram mai mulți decât cei din acea mașină, care au avut parte de acea nenorocire. O tragedie care putea fi evitată dacă se luau câteva măsuri elementare. Și după un an de la acea nenorocire, CEO continuă să folosească mijloace de transport mixte de marfă și persoane. Se fac licitații, dar nu vine nimeni și apoi se fac contracte fără licitație tot pentru astfel de mijloace”, a mărturisit președintele USR Peștișani, Vasile Tivig, la Tele 3.

Tivig confirmă ce știu toți. Inclusiv șefii din CEO. Tanchetele care îi duc la muncă sunt periculoase. Minerii sunt transportați la un loc cu tot felul de scule și echipamente necesare la reparațiile din cariere. Un gest fatal, dar oamenii s-au obișnuit cu greul, cu răul și cu indiferența șefilor care se mulțumesc să treacă doar cardul prin bancomat, să sărăcească și mai mult compania asta care are și-așa zilele numărate și care ignoră periculos siguranța celor care mai scot bruma aia de cărbune din carieră. Oameni care recunosc că se simt în pericol, dar care n-au încotro.

„Aceste mijloace mixte de transport reprezintă principalul pericol din cariere. Poate fi accident cu mașină care transportă persoane, vin materiale peste ei. Aceste mijloace mixte nu își au locul în carieră mai ales că drumurile nu pot fi puse la punct. Încă e dezastru pe drumurile din carieră”, a mai punctat Tivig.

Concret, condițiile de muncă ale angajaților CEO rămân neschimbate, probabil până la tragerea clopotelor de înmormântare a companiei. Reacțiile și acțiunile răzlețe, și alea confiscate politic, nu au putut produce schimbări niciodată. Dezbinarea din rândul minerilor și controlul politicului asupra tuturor liderilor și liderașilor din sindicate a devenit normalitate. 

Vizualizări: 1,901

Alte articole din Actualitate:

Citește și: