Anchetă

Reducerea de 50 de bani - planul diabolic al lui Virgil Popescu de eliminare a stațiilor peco independente!

Așa cum ne-am obișnuit, în spatele unei măsuri se ascunde un interes. Confirmă și măsura celor "50 de bani", care de fapt nu vizează sprijinirea cetățenilor, ci eliminarea stațiilor independente. 

 

Prietenia ministrului Energiei, Virgil Popescu, cu OMV se vede și în modul în care a gândit mecanismul de compensare a prețului la combustibil cu 50 de bani pe litru. Un mecanism care va avea ca efect scoaterea de pe piață a stațiilor mici, care mai încurcau marile lanțuri de benzinării, atunci când acestea se înțelegeau cum să umfle prețul.

În sinteză, mecanismul este cam așa. Fiecare stație poate oferi o reducere comercială de 50 de bani/litru față de tariful afișat, reducere care să se vadă pe bonul fiscal. Poate, dar nu este obligată.

Reducerea ar trebui suportată astfel: 25 bani de către bugetul de stat și 25 bani de către privat. Privat însemnând doar benzinăria, nu tot lanțul care implică importatorul sau producătorul, rafinăria, depozitul.

Pe 1 iulie, dimineața, când a intrat în vigoare măsura, doar OMV Petrom avea pus la punct mecanismul de reducere a tarifului pe bonul fiscal.

Dar, cu săptămâni înainte, OMV a pregătit “mecanismul” de eliminare a stațiilor mici din piață. Cum? A redus în ultimele săptămâni diferența de preț între pompe și prețul de depozit la 20 de bani, astfel încât o stație privată, și dacă ar vrea, nu ar putea face reducerea de 50 de bani, deoarece 25 i-ar suporta din încasări și ar vinde în pierdere.

Uzual, adaosul stației era de aproximativ 50 de bani, nu de 20 de bani. 

Mai mult, benzinarii nu știu cum va compensa bugetul de stat cei 25 de bani, care sunt termenele pentru compensare, astfel că unii se întreabă dacă își permit să susțină măsura guvernului, din banii lor.

Interesant este și cât de repede și-a adaptat OMV programul informatic la măsura anunțată de guvern. “Deși nimeni nu are textul ordonanței, OMV emite din această dimineață bonuri fiscale reduse cu 50 bani/litru. Avea pregătit și programul informatic să facă acest lucru. Prețul întreg la motorina standard la ei este 9,19 lei, minus 50 bani rezultă preț final de 8,69. În același timp, prețul la depozit oferit de ei către stațiile private independente este de 8,96661, adică imposibil pentru privat să ofere reducerea. Deși nu s-a explicat nimic din acest mecanism, în dimineața de 1 iulie inspectorii ANAF au și apărut să verifice dacă se aplică măsura! De asemenea, ceilalți 25 bani care ar trebui susținuți de întreg lanțul de vânzare se pare că elimină producătorul, rafinăria, importatorul, depozitul și tot efortul cade pe stațiile private”, se arată într-o sesizare trimisă redacției.

Pe scurt, stațiile mici rămân fără clienți dacă nu aplică măsura sau intră în dificultate financiară majoră dacă o aplică și statul decontează târziu.

Avem la Energie un ministru susținut de grupuri de interese, care nici măcar nu se ferește de imaginea creată în jurul lui, și pe care nici măcar Iohannis nu îl poate da la o parte.

 

Vizualizări: 4,678

Alte articole din Anchetă:

Citește și: