Anchetă
O promisiune după fiecare tragedie. CFR face studii și atât!
Amenajarea trecerilor la nivel cu calea ferată din Târgu Jiu bate pasul pe loc, în ciuda promisiunilor făcute în ultimii ani de conducerea CFR. Și vorbim de promisiuni scrise, de lucrări prinse în listele de investiții. În ultimii ani au fost mai multe evenimente rutiere la cele trei treceri de cale ferată, unele mortale, o cauză fiind proasta semnalizare.
Este vorba despre trecerea din strada Amaradia (zona fostei Avicola), cea din strada Ana Ipătescu și cea de pe strada Tudor Vladimirescu.
Cele trei obiective s-au regăsit în proiectele de investiții ale CNCF ”CFR” SA în anul 2020. Trecerea dintre stațiile Amaradia și Târgu Jiu figura ca fiind în proiectare și execuție, cu finanțare de la bugetul de stat, în finanțare era și cea de la intersecția cu str. Ana Ipătescu, iar modernizarea unei a treia treceri era în faza de “promovare a procedurilor pentru achizția serviciilor de expertiză”. Asta era în martie 2020, când CNCF ”CFR” SA a prezentat o situație Primăriei Târgu Jiu (vezi document).
De atunci a trecut mai bine de un an și trecerile de cale ferată sunt în același stadiu. Birocratic, s-au mai mișcat niște hârtii, dar șoferii care trec pe acolo nu au văzut nicio schimbare.
Acum câteva săptămâni, primarul Marcel Romanescu a fost din nou la Ministerul Transporturilor și părea că a venit cu vești bune. "Am fost la Ministerul Transporturilor şi am discutat această chestiune. După părerea mea lucrurile au intrat pe făgaşul normal. Urmează perioada de licitaţie, studiile de fezabilitate fiind în pregătire. Vom avea trei treceri la nivel de cale ferată realizate în mod corespunzător", a declarat Marcel Romanescu pe 23 aprilie.
Necesitatea investițiilor este dată de creșterea gradului de siguranță a traficului, prin adoptarea soluțiilor tehnice care să reducă numărul de accidente rutiere grave produse la trecerile la nivel cu calea ferată. O astfel de investiție presupune realizarea unor treceri pe care să nu mai rămână mașinile suspendate, cu bariere electronice pentru a evita tragediile, nelipsite în ultimii ani, și, nu in ultimul rând, montarea de covor antiderapant.
Aici discutăm de trecerea din zona Ana Ipătescu unde, pantă fiind, se întâmpină dificultăți iarna. Nu are sens să sperăm la vreo subtraversare în viitorul apropiat, atâta timp cât compania CFR nu este capabilă de lucrări uzuale și mentenanță. Excelează doar la capitolul studii, proiectări și eventual amenințări. Adică... ne tot amenință de ani buni că face, dar nu face.