Actualitate
Mii de români, blocați de companiile din energie la schimbarea contractelor
Toată lumea ne spune că o să avem o iarnă cu facturi mult mai mari la energie electrică și gaze naturale decât până acum. Milioane de români ar putea deveni consumatori vulnerabili, dat fiind că trăiesc cu o mie de lei pe lună și doar utilitățile vor costa mai mult.
Piața de energie a fost liberalizată, iar românii s-au trezit deja cu contracte mai mari. Teoretic au posibilitatea de a schimba furnizorul de energie, dar practic oamenii sunt blocați, iar unele firme din energie chiar par înțelese între ele. La ANRE se cunoaște situația, doar pe numele firmelor Enel Energie şi Enel Energie Muntenia fiind trimise trei mii de sesizări. Iar situația este asemănătoare și la alte firme.
O româncă a sesizat că a încheiat în ianuarie un contract cu Enel, care urma să intre în vigoare în luna aprilie. Voia să își negocieze un preț bun, dar contractul i-a fost blocat. "În iunie 2021 mă anunţă că îmi resping activarea contractului. Reiau paşii pe 22 iunie 2021 fac un nou contract tot cu Enel, primesc asigurări că e totul ok şi să aştept activarea pe 27 iulie 2021. Pe 14 iulie 2021 primesc email în care sunt anunțată că se anulează contractul pe motiv că nu sunt titularul locului de consum. Curios lucru, la firma Engie unde fusesem client până în martie 2021 nu am avut niciodată această problemă, doar am avut contract", a sesizat aceasta.
La ANRE au fost depuse de la începutul anului până pe data de 20 august nu mai puţin de 2.993 de reclamaţii la adresa Enel Energie şi Enel Energie Muntenia.
Aspectele reclamate au vizat, cu preponderenţă: încheierea contractelor de energie electrică/gaze naturale pe piața concurențială, facturarea energiei electrice /gazelor naturale pe piata concurențială, precum şi procedura de schimbare furnizor energie electrică/gaze natural.
Un client a povestit o altă experiență neplăcută. “Eram la ei și cu abonamentul de gaz - nu mi-au trimis nicio factură toată iarna, chiar dacă îi sunam în fiecare săptămână să le cer factura. Mi-au trimis o factură cu tot consumul la sfârșitul iernii, a trebuit să dau iar telefoane, cerere de eșalonare etc. Contorul de curent avea gemulețul mătuit, nu mai puteam să îl citesc. Am făcut o cerere să facă ceva, ei îmi cereau poze cu contorul de gaz. La telefon nimeni nu știe nimic, trebuie să re-explici de fiecare dată toată problema, consultanții parcă sunt picați nu din cer, ci dintr-o galaxie foarte, foarte îndepartată”, a transmis clientul, care cu ceva dificultăți a reușit să schimbe furnizorul.
Sunt mii de experiențe similare relatate pe pagini de socializare. “Timp de 1 an, contorul a înregistrat greșit o cantitate dublă de energie consumată. Ba se mai și bloca, pentru că aveam "depășire de putere" (10kW consum instantaneu într-o locuință de 2 persoane !!!). Sesizări peste sesizări, echipele constatau că "am curent", deci nu e nimic de făcut. După verificarea contorului mi se dă dreptate. E defect. Se înlocuieste contorul. Cer compensarea sumelor plătite nejustificat prin contorizare eronată (folosind platforma my.enel.ro). Raspunsul primit: "Solicitați mărirea de putere" (!!!) Zici că acei consultanți sunt, de fapt, niște roboți care au găsit în textul sesizării "putere depășita" și au dat automat soluția să cer o putere mai mare! Despre banii plătiți aiurea, nicio vorbă (peste 1000 de lei în unele luni !). Pe 27.07.2021 am reluat solicitarea de recuperare a banilor plătiți în plus. Deocamdată niciun răspuns. La call-center mi s-a spus că termenul pentru răspuns este 29.08.2021 (33 de zile ?!). Aștept să văd cum va suna răspunsul justificat "legal" la cererea mea”, a relatat un client nemulțumit.
Așa am ajuns. Plătim facturi la companii străine puse pe căpătuială, iar autoritățile românești de reglementare și control sunt incapabile să le impună acestora un comportament serios față de clienți.