Actualitate
Microîntreprinderile, excluse din FTJ
Fondul pentru Tranziție Justă a exclus de la finanțare microîntreprinderile, adică acele firme care au mai puțin de nouă angajați. Cel puțin asta rezultă din primele două ghiduri puse în dezbatere publică.
În Gorj ar fi în jur de 570 de firme care au de la zece salariați în sus și îndeplinesc acest criteriu de acordare a fondurilor. O parte sunt firme de comerț, de pază, activități care nu se finanțează din FTJ, dar asta nu înseamnă că nu pot accesa bani pentru alte activități, dacă le autorizează până la data depunerii cererii de finanțare.
Un alt criteriu este ca firma să fi fost pe profit în anul financiar precedent depunerii cererii de finanțare, adică în 2022. Cum abia s-au depus bilanțurile, este complicat să aflăm câte din aceste firme au avut profit. Dar, dacă este să ținem cont de istoric, cam 5% din firmele cu mai mult de zece salariați sunt pe pierdere.
De menționat este și că firmele trebuie să fi fost înființate cel târziu la 31 decembrie 2021, iar de atunci să nu fi avut activitatea suspendată.
Finanțarea minimă este de 200.000 de euro, cea maximă de cinci milioane de euro, dar, atenție, este nevoie de cofinanțare. Dacă ținem cont de faptul că pentru firmele din Gorj ajutorul regional este de 75%, că nu toate cheltuielile sunt eligibile, recomandabil ar fi să aveți cam jumătate din suma pe care vreți să o accesați.
În privința locurilor de muncă nou create, condițiile sunt permisive. Astfel, cei care accesează până în 500.000 de euro este suficient să creeze un singur loc nou de muncă, în timp ce pentru cinci milioane de euro sunt suficiente zece noi locuri de muncă.
Gorjul are un plafon de 78.890.069 € pentru proiectele mai mici de două milioane de euro și un plafon de 69.028.810 € pentru proiectele între două și cinci milioane de euro.
Practic, la prima categorie, de proiecte între 200 de mii și două milioane de euro, pot fi finanțate minimum 40 de afaceri și maximum 400. Din a doua categorie, cu finanțări între două și cinci milioane de euro, pot fi finanțate minimum 14 afaceri și maximum 35.
Codurile CAEN din producție care se finanțează sunt cele din clasa 10 - Industria alimentară, 13 - Fabricarea produselor textile, 14 - Fabricarea articolelor de îmbrăcăminte, 15 - Tăbăcirea și finisarea pieilor; fabricarea articolelor de voiaj și marochinărie, harnașamentelor și încălțămintei; prepararea și vopsirea blănurilor, 17 - Fabricarea hârtiei și a produselor din hârtie, 18 - Tipărire și reproducerea pe suporți a înregistrărilor, 20 - Fabricarea substanțelor și a produselor chimice, 21 - Fabricarea produselor farmaceutice de bază și a preparatelor farmaceutice, 22 - Fabricarea produselor din cauciuc și mase plastice, 23 - Fabricarea altor produse din minerale nemetalice, 25 - Industria construcțiilor metalice și a produselor din metal, exclusiv mașini, utilaje și instalații, 26 - Fabricarea calculatoarelor și a produselor electronice și optice, 27 - Fabricarea echipamentelor electrice, 28 - Fabricarea de mașini, utilaje și echipamente n.c.a., 29 - Fabricarea autovehiculelor de transport rutier, a remorcilor și semiremorcilor, 30 - Fabricarea altor mijloace de transport, 31 - Fabricarea de mobilă, 32 - Alte activități industriale n.c.a, 33 - Repararea, întreținerea și instalarea mașinilor și echipamentelor.
De asemenea, sunt finanțate coduri CAEN din reciclare deșeuri (38 - Colectarea, tratarea și eliminarea deșeurilor; activități de recuperare a materialelor reciclabile), lucrări de construcții (43 - Lucrări speciale de construcții) și turism (55 - Hoteluri și alte facilități de cazare, 56 - Restaurante și alte activități de servicii de alimentație).
Din zona sănătății, sunt finanțate codurile CAEN 75 - Activități veterinare, 86 - Activități referitoare la sănătatea umană și 93 - Activități sportive, recreative și distractive.
Mai sunt finanțate servicii și alte activităţi profesionale din grupele CAEN 52 - Depozitare și activități auxiliare pentru transporturi, 58 - Activități de editare, 59 - Activități de producție cinematografică, video și de programe de televiziune; înregistrări audio și activități de editare muzicală, 60 - Activități de difuzare și transmitere de programe, 63 - Activități de servicii informatice, 71 - Activități de arhitectură și inginerie; activități de testări și analiză tehnică, 72 - Cercetare-dezvoltare, 73 - Publicitate și activități de studiere a pieței, 74 - Alte activități profesionale, științifice și tehnice.
Ce se finanțează
Investițiile propuse trebuie să fie Investiții Inițiale:
a) crearea unei unități noi
b) extinderea capacității unei unități existente
c) diversificarea producției unei unități prin produse/servicii care nu au fost fabricate/prestate anterior în unitate
Investiții în active corporale:
lucrări de construire, extindere a spaţiilor de producţie/ prestare de servicii, inclusiv a utilităţilor generale aferente; lucrările de modernizare pot fi considerate eligibile doar în măsura în care sunt aferente investiției inițiale propuse prin proiect;
echipamente tehnologice, utilaje, instalații de lucru, mobilier, echipamente informatice, birotică, de natura mijloacelor fixe, cu excepția mijloacelor de transport;
instalaţii/echipamente specifice măsurilor de dezvoltare durabilă;
Investiții în active necorporale:
brevete, licențe, mărci comerciale, programe informatice, alte drepturi şi active similare, utilizate exclusiv în domeniul de activitate vizat de proiect;
în valoare de maxim 5% din valoarea activelor corporale
Categorii de cheltuieli eligibile
Capitolul 1. Cheltuieli pentru amenajarea terenului (ajutor de stat regional)
1.1. Amenajarea terenului
1.2. Amenajări pentru protecţia mediului şi aducerea la starea iniţială
Capitolul 2. Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului (ajutor de stat regional)
Capitolul 3. Cheltuieli pentru proiectare şi asistenţă tehnică (ajutor de minimis)
3.1. Studii de teren
3.2. Obţinere avize, acorduri, autorizaţii
3.3. Comisioane, cote si taxe
3.4. Proiectare şi inginerie
3.5. Asistenţă tehnică
Capitolul 4. Cheltuieli pentru investiţia de bază (ajutor de stat regional)
4.1. Construcţii şi instalaţii
4.2. Dotări (utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale cu si fara montaj, dotări)
*Neeligibile: obiectele de inventar, mijloace de transport
4.3. Active necorporale:
4.3.1.Brevete, licențe, mărci comerciale, programe informatice, alte drepturi şi active similare.
4.3.2.Certificarea/recertificarea produselor, serviciilor, proceselor, de către un organism de certificare acreditat
4.3.3.Certificarea/recertificarea sistemelor de management al calității (ISO 9001), al mediului (ISO 14001), al siguranţei alimentelor (ISO 22000), al sănătăţii şi securităţii ocupaţionale (ISO 45001), al securității informaţiilor (ISO/IEC 27001), al energiei (ISO 50001), al calității pentru dispozitive medicale (ISO 13485), al serviciilor IT(ISO/IEC 20000), al responsabilității sociale (SA 8000), simple sau integrate.
Capitolul 5. Alte cheltuieli (ajutor de stat regional)
5.1. Organizare de şantier
5.2. Cheltuieli diverse şi neprevăzute
Capitolul 6. Cheltuieli cu privind activităţi de formare profesională (ajutor de minimis) Calificare, recalificare, formare continuă - perfecționare sau specializare pentru angajați
Capitolul 7.Cheltuieli cu activitățile de publicitate și informare proiect (ajutor de minimis) - max. 5000 lei fără TVA.
*Neeligibile: activități de marketing și promovare
TVA (taxa pe valoarea adăugată) este eligibilă conform art. 9 din Hot. nr. 873/6.07.2022 privind eligibilitatea cheltuielilor efectuate.