Ultima oră
Inginer sancționat după ce a lăsat minerii să meargă în cupa buldoexcavatorului
Un salariat al Complexului Energetic Oltenia a fost sancționat de administrația companiei, după ce doi subalterni au fost surprinși că se deplasau prin carieră, pe traseul benzii, în cupa unui încărcător frontal şi nu purtau echipamentul de protecție prevăzut de normele legale.
Controlul și sancțiunea au fost în noiembrie 2022 UMC Jilț, dar decizia de sancționare a fost contestată în instanță. Tribunalul Gorj a anulat inițial sancțiunea de 5% din salariu, pe o perioadă de o lună, dar între timp a avut loc tragicul accident de la aceeași unitate minieră, cel din data de 17 ianuarie 2023, când trei salariați au murit și 10 au fost răniți. Curtea de Apel Craiova a considerat însă că sancționarea inginerului a fost corectă.
Salariatul a susținut în instanță că a fost sancționat fără o cercetare disciplinară, dar actele de la dosar l-au contrazis. “Analizând decizia contestată, instanța a constatat că aceasta cuprinde toate elementele obligatorii prevăzute de art. 252, alineat 2 din Codul Muncii, fiind descrisă fapta reținută în sarcina reclamantului și consemnate motivele pentru care au fost înlăturate apărările contestatorului, astfel cum au fost apreciate de angajator. Pe cale de consecință, în raport de considerentele expuse, instanța a reținut că motivele de nulitate invocate de reclamant sunt neîntemeiate”, se arată în documentul de la instanță.
Instanța a reținut că “reclamantul a fost sancționat în legătură cu un control efectuat la UMC Jilț în data de 03.11.2022, ocazie cu care s-a constatat că pe traseul transportorului cu banda TC 1, doi lucrători din cadrul Secției Mecanice (secție ai cărei lucrători au fost accidentați la data de 17.012023 ca urmare a deplasării cu mijloace auto necorespunzătoare/transport marfă) se deplasau pe traseul benzii în cupa unui încărcător frontal şi nu purtau echipamentul de protecție prevăzut de normele legale, existând un risc major de accidentare, reținându-se că ”departamentul Prevenire, Protecție şi Securitatea Muncii, coordonat de către dl ##, nu a dispus o măsură aplicată de remediere a deficienței constatate (de instruire sau de analizare a cauzelor şi a persoanelor responsabile de această situație), cu toate că transportul salariaților în cupa acelui încărcător care era destinată manipulării masei miniere era strict interzis de instrucțiunile şi normele de protecția muncii și reprezenta un pericol major privind securitatea lucrătorilor”, mai arată sursa citată.
Salariatul sancționat era responsabil cu implementarea şi verificarea modului de respectare a legislației de securitate și sănătate a muncii în vigoare, în scopul prevenirii accidentelor de muncă și a îmbolnăvirilor profesionale şi diminuării efectelor factorilor de risc de accidentare.
De asemenea, acesta coordona activitatea de identificare a pericolelor și evaluare a riscurilor pentru fiecare componentă a sistemului de muncă, respectiv executant, sarcină de muncă, mijloace de muncă/echipamente de muncă și mediul de muncă pe locuri de muncă/posturi de lucru.
Reamintim că, ulterior sancțiunii din 2022, mai exact în data de 17.01.2023, în jurul orelor 13:00, s-a produs un accident în Cariera Jilț Sud, lângă podul de traversare a unui transportor cu bandă a masei miniere, prin ieșirea de pe drum și răsturnarea autovehiculului care se deplasa pe ruta de întoarcere de la intervenția asupra unui utilaj de mari dimensiuni aflat în Sector I — Excavații, către Secția Mecanică aflată Ia baza Carierei Jilț Sud, după finalizarea unor servicii de mentenanță/ reparații executate de către echipa de lucrători transportată.
Ca urmare a evenimentului, Ministerul Energiei a dispus verificarea de către Direcția Direcția Antifraudă, Integritate și Inspecție a împrejurărilor în care s-a produs acest accident de muncă.
Accidentul în cauză s-a soldat cu decesul a 3 salariali, iar alți 10 salariali au necesitat îngrijiri medicale de specialitate, fiind transportați la mai multe unități medicale. Din cele 10 persoane rănite, 5 au rămas internate pentru investigații suplimentare.
În ceea ce privește starea drumului din carieră, pe care se deplasa autovehiculul de transport marfă înaintea răsturnării, s-a menționat faptul că acesta era unul în pantă, greu practicabil, acoperit cu piatră spartă amestecată cu nămol.
Din verificarea la fața locului, în perimetrul Carierei Jilţ Sud, a rezultat faptul că majoritatea drumurilor sunt greu practicabile, pline de nămol și necesită investiții pentru reabilitare.
După un amplu control s-a ajuns la concluzia că “există motive justificate pentru a aprecia că instruirea angajaților pe linie de SSM se efectuează formal în unele situații și că persoanele responsabile cu atribuții referitoare la verificarea condițiilor în care sunt transportați angajații nu și-au îndeplinit sarcinile în mod corespunzător”.
Inginerul responsabil cu protecția muncii de la Jilț Sud nu mai poate contesta sancțiunea, decizia instanței fiind definitivă.
foto arhiva