Anchetă

Cum a ajuns centura Târgu Jiului să fie plătită de două ori

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) anunță că a semnat pe 15 iunie 2021 un act adițional la contractul de finanțare pentru „Construcția variantei de ocolire Târgu- Jiu- Faza II”. Costul este dublu acum, față de cel din 2014, când a început lucrarea, iar durata de execuție a crescut la zece ani.

Potrivit actului adițional, durata de execuție este de 120 de luni, adică de la 1 ianuarie 2014 până la 31 decembrie 2023.

“Perioada de implementare a Proiectului este de 120 de luni, respectiv între data de 01.01.2014 și 31.12.2023, la care se adaugă, dacă este cazul, și perioada de desfășurare a activităților proiectului înainte de semnarea Contractului de Finanțare, conform regulilor de eligibilitate a cheltuielilor”, se arată în actul adițional.

A fost modificat și articolul privind valoarea contractului. “Valoarea totală a Contractului de Finanțare este de 313.013.430,18 lei. Valoarea eligibilă nerambursabilă din Fondul European de Dezvoltare Regională este în sumă de 263.204.608,74 lei, echivalentă cu 85% din valoarea totală eligibilă. Valoarea co-finanțării eligibile a Beneficiarului este în sumă de 39.480.691,31 lei, echivalentă cu 15% din valoarea totală eligibilă”, se arată în document. 

În contractul inițial, cel din 2014, valoarea era de 151.211.642,17 lei fara TVA, constructorul COLLINI LAVORI SpA având 24 de luni termen de execuție.

Proiect este cofinantat de Uniunea Europeană din Fondul European de Dezvoltare Regionala prin Programul Operational Infrastructura Mare 2014-2020.

Varianta de ocolire a municipiului Târgu Jiu are o lungime de aproape 20 de kilometri. Lucrările au început în 2014 cu un constructor și ar fi trebuit finalizate în 2016, dar au fost abandonate. Au fost reluate la începutul acestui an, cu alt constructor, respectiv firma Secol, dar se desfășoară într-un ritm anemic. Lucrarea presupune și realizarea unor poduri peste Jiu, Amaradia şi calea ferată, dar şi două pasaje supraterane, ce vor trece peste Drumul Național 67.

Dacă lucrările vor fi făcute măcar de această dată, costul final va ajunge la circa trei milioane de euro pe kilometru. Este adevărat că, la acest moment, și prețurile la materiale au crescut semnificativ, la fel și manopera, bine fiind știută ordonanța de urgență 114/2018. 

În fine, am relatat o stare de fapt, stare ce se regăsește în toată țara, fiindcă nu avem o lege a licitațiilor aplicată. Elasticitatea legislației duce la asemenea situații, permițând unor prestatori, odată declarați câștigători, să... se plimbe cu roaba niște ani, fără a putea fi scos de pe lucrare. Evident că asta se face cu complicitatea beneficiarului, în cazul nostru, CNAIR.

Vizualizări: 4,241

Alte articole din Anchetă:

Citește și: